Egészséges táplálkozás a magas vérnyomásban szenvedő betegek esetében

Kerülje a magas sótartalmú ételeket és csökkentse a sóbevitelt.

Ha a vérben megemelkedik a sótartalom, a vese több vizet tart vissza és kevesebbet választ ki. A vér megnövekedett térfogata növeli a vérnyomást. Ha ez folyamatosan jelen van, kialakulhat a magas vérnyomás.

Milyen ételeket célszerű mellőzni?

  • félkész ételek és konzervételek
  • sózott kekszek, chips
  • sózott, füstölt hús és halételek

 
Hogyan lehet a sóbevitelt csökkenteni?

  • kerülje az ízfokozókat
  • ne adjon az ételhez pluszban sót
  • ételkészítéshez használjon friss zöldséget és fűszereket
  • készítse az ételeket só, és fűszerkeverék nélkül
  • figyelje az ásványvizek sótartalmát

 
Tippek az alacsony sótartalmú főzéshez:

  • a burgonyát a héjával együtt főzze meg, ne tegyen a vízbe sót
  • a tészta, rizs és burgonya főzéséhez kevés sót tegyen a vízbe
  • csak a sütés után sózza a húst
  • a hús párolása, főzése fóliában vagy a grillezés segít megtartani a hús saját ízét

 

Válasszon olyan húst, amelynek íze sózás nélkül is ízletes!

 

Figyeljen oda, milyen típusú zsírokat fogyaszt és csökkentse a zsírbevitelt!

Mire kell odafigyelni a zsírfogyasztás során?

  • kerülje az állati zsírokat, mint vaj, szalonna és zsír
  • válasszon egyszeres és többszörös telítetlen zsírsavakban gazdag zsírfajtákat (napraforgómag olaj, Oliva olaj, repcemag olaj, lenmagolaj, vagy szójabab olaj)

 

Hogyan lehet a teljes zsírbevitelt csökkenteni?

  • válasszon alacsony zsírtartalmú ételeket
  • készítse az ételeket alacsony zsírtartalommal (pl. grillezéssel)
  • távolítsa el a besűrűsödött zsírt, amikor levest vagy szószokat készít

 

Káliumban és rostban gazdag étrend

A káliumban és rostban gazdag étrend a vérnyomást mérsékelt csökkenését eredményezi. A kálium növeli a vizelet kiválasztást, ami ellazítja az ereket, ezáltal csökkenti a vérnyomást.

Káliumban gazdag ételek:

  • teljes kiőrlésű termékek
  • burgonya
  • zöldségek, mint spenót, brokkoli, gomba, fejes saláta
  • magvak, aszalt gyümölcsök, banán
  • hal

 

Ha a zöldséget sokáig áztatjuk a vízben vagy hosszabb ideig főzzük, a kálium feloldódik a vízben. Ha a vizet nem használjuk fel, és kiöntjük, a kálium elvész. A rostos ételt tulajdonképpen hosszabban és sokkal alaposabban rágjuk. Eltelíti a gyomrot, a vércukor sokkal lassabban emelkedik és az emésztést is segíti. A rostban gazdag étrend segít megelőzni az emésztőrendszer betegségeinek a kialakulását (pl. szorulás, vastagbélrák, aranyér, stb.), a metabolikus rendellenességeket (pl. túlsúly, diabétesz) és a kardiovaszkuláris betegségeket (arterioszklerózis, hipertónia).

Rostban gazdag ételek:

  • gabonapelyhek (búza, zab)
  • zöldségek (kelbimbó, sárgarépa, édeskömény, karfiol, stb.)
  • hüvelyesek (lencse, borsó, bab)
  • gyümölcsök (alma, narancs, banán, kiwi, stb.)
  • magvak (mogyorófélék, pisztácia, stb.)

 

Figyeljen a megfelelő energia-bevitelre!

Fontos a ’felesleges kalóriák’ kerülése, mivel ezek hozzájárulnak az elhízáshoz. Ezek az alkohol, cukros italok/ételek. Továbbá törekedjünk az optimális testsúly fenntartására, és végezzünk sporttevékenységet.