Kerékpározás és a hipertónia

A kerékpározás ideális az állóképesség javítására; erősíti a kardiovaszkuláris rendszert, javítja az anyagcserét, és jótékony hatással van az immunrendszerre. A láb és a fenék izmai erősödnek, az ízületeket pedig nem terheli. A vérnyomás kezdetben emelkedik az edzés alatt, azonban hosszú távon alacsonyabb szinten stabilizálódik. Rendszeres kerékpározással a szívizmok edződnek, javul a vérellátása. A szívműködés javulása pedig megelőzi a kardiovaszkuláris betegségek kialakulását. A kerékpározás a vénák állapotára is pozitív hatást gyakorol. A pedálok tekerésével a láb izmai felfelé mozognak, a vénák összenyomódnak, a szív vérellátása javul. A vénákra gyakorolt pozitív hatás csökkenti a vénás megbetegedések kialakulásának a kockázatát.

Kerékpározás és felszerelések

  • helyes testtartás: a kerékpár nyergének elég magasnak kell lennie ahhoz, hogy amikor biciklizünk, a lábakat nem kell teljesen kinyújtani
  • hogy megelőzzük a hátfájást, kényelmesen üljünk
  • a fejünket sisakkal védjük
  • válasszon kényelmes, jól szellőző ruhát
  • hordjon szemüveget vagy napszemüveget, hogy védje a szemet a rovaroktól
  • hogy a lábai ne csússzanak le a pedálról, használjon olyan cipőt, amelynek jó a tapadása
  • győződjön meg arról, hogy a biciklije megfelelő állapotban van
  • keressen bicikliúttal rendelkező kisforgalmú utakat

 

Mire ügyelnie kerékpározás közben?

  • heti minimum 3 félórás edzések szükségesek, habár az alapszabály itt is érvényes: csak lassan emelje az edzések intenzitását
  • az átlagos ütem valahol pedálonként 80-100 tekerés között van percenként. Ez nem terheli meg az ízületeket, az ínszalagokat és az izmokat. Továbbá növeli az edzettséget is.
  • Fontos, hogy mindig ugyanolyan intenzitással pedálozzunk. A pedál körkörös mozgását folyamatosan követni kell, tehát ne csak lefelé nyomjuk a pedált lábunkkal erőteljesen, hanem visszafelé is.
  • Az edzés kezdetén szánjon időt arra, hogy fokozatosan megszokja az Önnek megfelelő sebességet. Ezt követően javíthatja az állóképességét. Az edzés végén a tempót fokozatosan csökkentse. Hogy elkerülje az izomzat megmerevedését és az izmok illetve ínszalagok rövidülését, tanácsos nyújtania a tréning után.

Hipertónia és a sport