Táplálkozási tanácsok magas vérnyomásban szenvedő betegek részére

Italfogyasztás

Napi 1-2 liter nem édesített folyadék fogyasztása javasolt, mint pl. ivóvíz/ásványvíz vagy gyümölcs/gyógyteák Mérsékelten fogyasszon koffeint tartalmazó italokat (kávé, fekete/zöld tea).

 

Zöldségek

Fogyasszon legalább 3 adag zöldséget naponta, amiből minimum 1 adag legyen nyers zöldség (1 adag = 120 g mint köret, saláta vagy leves)
.

 

Gyümölcsök

Fogyasszon legalább 2 adag gyümölcsöt naponta (1 adag = legalább 120 g = 1 maréknyi). Napi szinten 1 adag gyümölcs vagy zöldség pótolható 2 dl (200 ml) nem édesített zöldség vagy gyümölcslé fogyasztásával.

 

Teljes kiőrlésű ételek & hüvelyesek, más gabonafélék & burgonya

Minden egyes főétkezés alkalmával fogyasszon keményítőt tartalmazó köretet (azaz napi 3 adag, 1 adag=75-125 g kenyér vagy 60-100 g hüvelyes pl. lencse/csicseriborsó vagy 180-300 g burgonya vagy 45-75 g tészta/rizs/gabonaféle/gabonapehely), amelyekből legalább 2 adag lehetőség szerint teljes kiőrlésű gabonából készült legyen.

 

Tej, tejtermékek, hús, hal & tojás

Fogyasszon 1 adag húst, halat, tojást, sajtot vagy más proteintartalmú ételt, mint pl. tofu vagy quorn (gomba alapú fehérjealapú húspótló termék) naponta! váltakozva (1 adag = 100-120 g hal/hús vagy 2-3 tojás vagy 200 g túró vagy 60 g kemény tojás vagy 100-120 g tofu/quorn). Fogyasszon kolbászfélét, száraz húst, szalonnát maximum 1 alkalommal hetente. Fogyasszon halat heti egy-két alkalommal!

Továbbá fogyasszon 3 adag tejet vagy tejterméket naponta (részesítse előnyben az alacsony zsírtartalmúakat) (1 adag=2 dl (200 ml) tej vagy 150-180 g joghurt vagy 200 g túró vagy 30-60 g sajt)!

 

Olaj, zsírok & magvak

Fogyasszon 2-3 teáskanálnyi (10-15 g) jó minőségű növényi olajat, mint pl. repcemag olaj vagy oliva olaj hideg ételekhez (pl. saláta dresszing)!
Fogyasszon 2-3 teáskanálnyi (10-15 g) jó minőségű növényi olajat az ételek melegítéséhez (pörkölthöz, roston sütéshez) naponta: az Oliva olaj kifejezetten javasolt!
Ha szükséges, fogyasszon napi 2 teáskanálnyi (10 g) vajat kenyéren (jó minőségű vaj vagy margarin)!
Magvakból napi 1 adag fogyasztása javasolt (1 adag=20-30 g mandula, mogyoró).

 

Édességek, sós snack & energiaitalok

Fogyasszon édességet és cukrozott üdítőt (pl. üdítőital, ice tea, energiaital) mérsékelten! Napi 1 adagnál többet ne fogyasszon (1 adag=pl. 1 szelet csokoládé, 3 db keksz, 1 kisebb szelet sütemény, 1 gömb fagylalt, 200 ml édesített üdítő)! A sós nassolnivaló fogyasztását kerülje!
Ha alkoholt fogyaszt, igyon keveset az étkezés részeként. Férfiak esetében maximum 2 pohár, nők esetében maximum 1 pohár bor vagy sör fogyasztása megengedhető. Használjon jódozott vagy fluorozott sót és lehetőleg keveset!

Hipertónia és a táplálkozás